PERATURAN PERTANDINGAN CATUR MSSM
1 UNDANG-UNDANG PERMAINAN CATUR
Pertandingan catur Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia (MSSM) dijalankan dengan menggunapakai Undang-undang Persekutuan Catur Antarabangsa ( Federation Internationale Des Echecs – FIDE) dan Peraturan-Peraturan Am Majlis Sukan Sekolah-sekolah Malaysia (MSSM) yang sedang berkuatkuasa.
2 JENIS PERTANDINGAN
2.1 Kategori Individu
2.1.1 Lelaki berumur 18 Tahun dan ke bawah
2.1.2 Perempuan berumur 18 Tahun dan ke bawah
2.1.3 Lelaki berumur 15 Tahun dan ke bawah
2.1.4 Perempuan berumur 15 Tahun dan ke bawah
2.1.5 Lelaki berumur 12 Tahun dan ke bawah
2.1.6 Perempuan berumur 12 Tahun dan ke bawah
2.2 Kategori Berpasukan
2.1.1 Lelaki berumur 18 Tahun dan ke bawah
2.1.2 Perempuan berumur 18 Tahun dan ke bawah
2.1.3 Lelaki berumur 15 Tahun dan ke bawah
2.1.4 Perempuan berumur 15 Tahun dan ke bawah
2.1.5 Lelaki berumur 12 Tahun dan ke bawah
2.1.6 Perempuan berumur 12 Tahun dan ke bawah
3 PENDAFTARAN PEMAIN / PEMBENTUKAN PASUKAN
3.1 Kiraan umur pemain bagi setiap kategori adalah pada 1 Januari tahun pertandingan.
3.2 Setiap MSS Negeri dibenarkan mendaftar jumlah pemain/pasukan seperti berikut:-
Bil | Kategori | Individu | Berpasukan | JUMLAH |
3.2.1 | Lelaki berumur 18 tahun dan ke bawah | 6 | Semua pemain individu ialah pemain berpasukan | 6 |
3.2.2 | Perempuan berumur 18 tahun dan ke bawah | 6 | 6 | |
3.2.3 | Lelaki berumur 15 tahun dan ke bawah | 6 | 6 | |
3.2.4 | Perempuan berumur 15 tahun dan ke bawah | 6 | 6 | |
3.2.5 | Lelaki berumur 12 tahun dan ke bawah | 6 | 6 | |
3.2.6 | Perempuan berumur 12 tahun dan ke bawah | 6 | 6 |
4 SISTEM PERTANDINGAN
4.1 Pertandingan ini dijalankan serentak bagi semua kategori.
4.2 Pertandingan Kategori Individu.
Pertandingan Kategori Individu dijalankan mengikut prinsip-prinsip Sistem Swiss Pemasangan Terus.
4.2.1 Susunan Pemain (Ranking)
Susunan pemain (ranking) adalah berdasarkan kepada pencapaian pertandingan MSSM tahun sebelumnya dan pemain-pemain lain disusun mengikut undian.
4.2.2 Pemain Penggenap
Jika jumlah pemain menjadi ganjil dalam sesuatu kategori, maka seorang pemain tambahan boleh dimasukkan untuk menggenapkan jumlah pemain. Pasukan tuan rumah diberi keutamaan untuk menambahkan seorang pemain penggenap ini. Jika tuan rumah tidak mengisi pemain penggenap ini, maka seorang pemain tambahan dari pasukan lain boleh dibenarkan bermain bagi menggenapkan jumlahnya. Jika ada lebih daripada sebuah pasukan berminat untuk mengisi kekosongan pemain penggenap, pemilihan hendaklah dibuat secara undian bagi memilih salah seorang daripada mereka sebagai pemain penggenap. Dalam apa keadaan sekalipun, penambahan lebih daripada seorang pemain tambahan adalah tidak dibenarkan.
4.2.3 Jumlah Pusingan
Jumlah pusingan permainan ditetapkan seperti berikut:
Bilangan Penyertaan | Bilangan Pusingan |
8 – 16 pemain | 5 |
17 – 32 pemain | 6 |
33 – 64 pemain | 7 |
65 – 128 pemain | 8 |
4.3 Pertandingan Kategori Berpasukan
Pertandingan Kategori Berpasukan tidak dijalankan secara khusus, tetapi semua pemain kategori individu adalah juga pemain kategori berpasukan. Ini bermaksud mata yang diperolehi oleh keenam-enam pemain dalam pertandingan kategori individu, dikumpulkan dan dijadikan mata kategori berpasukan.
5 TEMPOH BERMAIN
5.1 Tempoh permainan semua kategori bagi setiap pemain ialah 1 jam 30 minit.
5.2 Arbiter berhak memberhentikan permainan sekiranya bendera jam salah seorang atau kedua-dua pemain telah jatuh dengan sah.
6 KAEDAH MENENTUKAN KEPUTUSAN
6.1 Mata.
Pemain yang menang diberikan 1 mata, ½ mata jika seri dan 0 mata jika kalah. Pemain bye diberikan 1 mata.
6.2 Menentukan Keputusan Kategori Individu.
6.2.1 Pemain yang mendapat jumlah mata terbanyak akan menjadi johan dan seterusnya.
6.2.2 Jika terdapat kedudukan mata yang sama, sistem pemecah-seri (tie-break) berikut hendaklah digunakan.
a) Mata Solkoff / Buchholz
b) Mata Sonneborn-Berger
c) Mata Median-Solfkoff / Median-Buchholz
d) Mata progresif / kumulatif
e) Number Of Wins
f) Individual encounter
Keputusan (Standings) yang dikeluarkan oleh komputer adalah muktamad.
6.3 Menentukan Keputusan Pertandingan Berpasukan
6.3.1 Keputusan kategori berpasukan adalah berdasarkan kepada JUMLAH MATA PENUH pemain individu setiap kategori. Penjumlahan adalah berdasarkan kepada jumlah mata 6 pemain terbaik setiap kategori.
6.2.3 Jika terdapat kedudukan mata yang sama, sistem pemecah-seri (tie-break) berikut hendaklah digunakan.
a) Mata Solkoff / Buchholz
b) Mata Sonneborn-Berger
c) Mata Median-Solfkoff / Median-Buchholz
d) Mata progresif / kumulatif
6.4 Menentukan Johan Keseluruhan.
Penentuan adalah berdasarkan kepada pingat emas, perak dan seterusnya. Pasukan yang mempunyai jumlah pingat emas terbanyak akan dikira johan dan seterusnya.
7 HADIAH
Hadiah-hadiah disediakan oleh MSSM seperti berikut:-
7.1 Hadiah Kategori Individu.
Hadiah bagi setiap kategori ialah dari tempat pertama hingga ke sepuluh. ( Top ten )
7.2 Hadiah Kategori Berpasukan.
Hadiah bagi kategori berpasukan ialah dari tempat pertama hingga ke empat.
7.3 Johan Keseluruhan
Satu hadiah sahaja disediakan.
8 PAKAIAN
8.1 Setiap pemain dikehendaki memakai pakaian seragam negeri atau identiti pasukan masing-masing. Sekiranya tidak ada pakaian seragam negeri atau identiti pasukan, maka baju/baju-T berkolar hendaklah digunakan.
8.2 Setiap pemain hendaklah memakai seluar panjang dan memakai kasut. Seluar pendek , seluar jeans dan selipar adalah dilarang.
8.3 Setiap pemain perempuan yang tidak memakai seragam negeri atau identiti pasukan dikehendaki memakai pakaian yang sopan.
8.4 Setiap pemain dilarang membawa atau mengguna peralatan yang boleh mengganggu seperti alatan elektronik, telefon bimbit, topi, cermin mata hitam dan sebagainya.
9 DEWAN PERMAINAN
9.1 Dewan Pertandingan
Sebuah dewan yang besar dan selesa, yang boleh menempatkan kesemua pemain dan pegawai hendaklah disediakan untuk pertandingan.
9.2 Sempadan Kawasan Permainan
Sempadan kawasan bermain di dalam dewan perlu dipagar dengan tali keselamatan dan beberapa papan notis tentang kawasan larangan ini hendaklah dipamerkan di sekeliling kawasan permainan.
9.3 Meja dan kerusi
Meja yang sesuai saiznya perlu disediakan. Meja ini hendaklah boleh menempatkan papan catur, jam catur, label meja/papan catur, label nama pemain, bendera pasukan negeri dan perlu ada ruang untuk pemain menulis/merekod pergerakan permainan caturnya. Kerusi yang selesa perlu disediakan memandangkan tempoh bermain yang sangat panjang. Meja pemain hendaklah disusun mengikut kategori, dengan sebelah dewan diperuntukkan untuk kategori lelaki dan sebelah lagi untuk kategori perempuan.
9.4 Meja Pengurusan Pegawai Pertandingan
Meja yang secukupnya perlu disedia dan disusun di bahagian hadapan dewan.
9.5 Pembesar suara
Pembesar suara perlu disediakan dan berfungsi sepanjang masa.
10 ALATAN
10.1 Buah Catur
Buah catur standard yang digunakan ialah dengan saiz ukuran tinggi raja (king) di antara 8.5 cm – 10.5 cm.
10.2 Papan Catur
Papan catur standard yang digunakan ialah dengan saiz sisi bagi setiap petak sisi empat samanya berukuran 5.0 cm – 6.5 cm.
10.3 Jam catur berbendera sama ada yang menggunakan spring atau bateri boleh digunakan.
11 MENARIK DIRI
Rujuk Peraturan 11, Peraturan Am Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia
12 BANTAHAN
Rujuk Peraturan 12, Peraturan Am Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia
13 JURI RAYUAN
Rujuk Peraturan 13, Peraturan Am Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia
14 LEMBAGA TATATERTIB
Rujuk Peraturan 14, Peraturan Am Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia
15 MAJLIS RASMI
Rujuk Peraturan 15, Peraturan Am Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia
16 KESELAMATAN
Rujuk Peraturan 16, Peraturan Am Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia
17 PENYALAHGUNAAN DADAH
Rujuk Peraturan 17, Peraturan Am Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia
18 KENYATAAN AKHBAR
Rujuk Peraturan 18, Peraturan Am Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia
19 PINDAAN DAN HAK JAWATANKUASA PENGELOLA
Rujuk Peraturan 19, Peraturan Am Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia